Film reklamowy- co musisz wiedzieć

Film reklamowy

 

Reklama- rodzaje

Głównym zadaniem każdej reklamy- telewizyjnej, internetowej czy tej w prasie jest zarobek. Reklama musi przyczynić się do wzrostu sprzedaży produktów i zawsze należy mieć to na uwadze pisząc scenariusz do filmu reklamowego czy też filmu promocyjnego. Bardzo istotną kwestią jest tu budżet przeznaczony na realizację filmową. 

Jest wiele formatów i podziałów reklam:

- emocjonalna, ma na celu wywołanie u widza silnych i skrajnych emocji (w zasadzie każda reklama powinna emocje wzbudzać).

- informacyjna, która pokazuje odbiorcy jakie korzyści może wynieść  zakupu reklamowanego produktu lub usługi.

- identyfikacyjna, posiada nacisk na wyróżnieniu naszego produktu od innych obecnych na rynku

- gwarancyjna, zapewnia ona o dokonaniu trafnego wyboru (nasz produkt, usługa) i obiecuje, że nie zawiedziemy się nim. Daje gwarancję zadowolenia

- defensywna, jest ona odpowiedzią na reklamę konkurencji (w momencie kiedy np. nawiązywała ona do naszego produktu, przedstawiała go w gorszym świetle niż ten wytwarzany przez konkurencję)

Najbardziej popularnymi formatami reklam są:

- scenki z życia: w których ukazujemy jak nasz produkt czy usługa funkcjonuje w codzienności konsumenta. Może być to np. kawa, którą pijemy z samego rana, zaraz po przebudzeniu, a następnie robimy ją sobie na wynos do kubka termicznego. Po ciężkim dniu w pracy wracamy do domu i relaksujemy się przy kolejnej filiżance aromatycznego napoju.

- testimontal: ma na celu wzbudzić przyjemne skojarzenia z naszym produktem, wywołać pozytywne skojarzenia. To sytuacja, kiedy ktoś opowiada za co kocha nasz produkt. Może to być kobieta, która chwali przyjemną konsystencję nowego balsamu, lub kierowca, który zachwyca się świetną przyczepnością nowych opon do drogi. W tego typu reklamie  bohaterem może być celebryta, naturszczyk, postać historyczna, postać rysunkowa lub wymyślony stworek.

- serial: inaczej reklama w odcinkach, gdzie mamy stałych bohaterów i śledzimy ich poczynania (oczywiście związane z reklamowanym produktem). Zaletą tego typu reklamy jest to, że nie nudzi się szybko widzom i często spotyka się z ich zainteresowaniem ze względu na rozwijającą się akcję. Wbrew pozorom nie jest to dużo bardziej kosztowna opcja, gdyż aktorzy i otoczenie raczej pozostają bez zmian, zatem można nakręcić kilka odcinków naraz.

- przed/po: czyli zestawienie ujęć kontrastowych, np. kiedy pieczemy ciasto i użyliśmy drożdży ?X?, zamiast reklamowanych ?Y?. Nasze ciasto nie wyrosło, zrobił się zakalec. Bohaterka reklamy jest załamana, ale wtedy do akcji wkracza jej mama z opakowaniem drożdży ?Y? i pieką ciasto od nowa. Tym razem wyrasta piękne i okazałe. Na końcu umieszczamy ujęcie pokazujące różnicę (korzyść) jaka wniknęła z użycia naszego produktu.

- animacja: dzisiejsza technologia daje nieskończenie wiele możliwości jeżeli chodzi o animację, za jej pomocą można wykreować zupełnie inny świat i stworzyć niepowtarzalne miejsca i postacie. Jeżeli taka reklama zostanie dobrze i przemyślanie przygotowana może pozostać w głowach odbiorcy bardzo dużo czasu. Przykładem bardzo prostej animacji są reklamy Red Bull?a, które kojarzy każdy z nas.

Aby stworzyć dobry film reklamowy i dobrać do niego któryś z formatów należy określić odbiorcę reklamy. Trzeba zastanowić się do kogo kierujemy nasz produkt lub usługę, jakie mamy cele (prócz zarobkowego) przedstawiając produkt odbiorcy. Warto tutaj wypisać cechy pożądanego odbiorcy, np. młoda kobieta, między 25, a 35 rokiem życia, ambitna, niezależna, mieszkająca w mieście lub młode małżeństwo, klasa średnia, miejsce zamieszkania obojętne itp. Po stworzeniu takie profilu łatwiej nam będzie dobrać odpowiedni scenariusz i formę filmu reklamowego. Tworzenia profilu odbiorcy to inaczej segmentacja marketingowa.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, producent filmowy, reklama

Scenografia i kostiumy

Scenografia w filmie reklamowym jest nie mniej ważna niż w filmie fabularnym, a może nawet ważniejsza. Scenografia w reklamie musi odpowiadać ogólnej koncepcji i założeniom produkcji, trzeba ją dobrać do charakteru granej sceny.

Jeżeli bohaterem naszej reklamy jest średniowieczny rycerz, cała scenografia musi być odpowiednio dobrana, nie wystarczy tylko ubrać aktora w zbroje. Wnętrza domów, karczm i zamków musza odpowiadać średniowiecznemu klimatowi, a co za tym idzie WSZYTSKIE elementy znajdujące się w tych pomieszczeniach musza pochodzić z danej epoki. Najdrobniejszy, źle dobrany rekwizyt jest w stanie popsuć całą scenę. Jeżeli projekt realizacji filmowej jest wysokobudżetowy w przygotowaniach uczestniczy bardzo wiele osób, m. in: reżyser, kostiumograf, scenograf, operator i charakteryzator.

Spójność scenografii z danym ujęciem jest równie ważna w plenerze. Otoczenie zewnętrzne również musi się zgadzać z koncepcją filmu, jednak scenografie zewnętrzną dużo trudniej zbudować. Scenografia ma znaczący wpływ na dramaturgię filmu, dlatego należy przyłożyć do niej dużą wagę i włączyć ją w narrację filmową. Pomoże ona stworzyć odpowiedni klimat i doda atrakcyjności produkcji filmowej.

Bardzo przydatne okazuje się zrobienie spisu rekwizytów, pozwoli to na uniknięcie wpadek, a nie zabierze dużo czasu. Przed przystąpieniem do budowy scenografii należy stworzyć jej szkice, pomoże to w określeniu zakresu prac, potrzebnego czasu, a co za tym idzie budżetu. Ułatwi tez rozplanowanie oświetlenia i pomoże określić ustawienie kamer. W dzisiejszych czasach najczęściej tworzy się symulacje komputerową, która wiernie oddaje przyszły, realny wygląd planu filmowego.

Wybór odpowiedniego miejsca na plan filmowy jest jednym z fundamentów udanego filmu reklamowego. Warto zadbać o to, aby wnętrze było spójne z plenerem. Jeżeli mamy jakiś charakterystyczny obiekt na zewnątrz dobrze jest go jakoś powiązać z akcją i pokazać np. przez okno. Każda realizacja filmowa powinna być stworzona przy pomocy odpowiedniej scenografii. Są oczywiście reklamy do których kręcenia nie trzeba budować scenografii. Są one nakierowane na pokazanie samego produktu, a nie związanej z nim historii. Warto jednak pamiętać, że powiązanie reklamowego produktu z jakąś historią i emocjami korzystnie wpływa na jego odbiór przez widza.

Nie mniej ważną kwestią są kostiumy i charakteryzacja aktora. Dobranie odpowiedniego stroju jest bardzo istotne nie tylko pod kątem granej postaci i naszych wyobrażeniach o niej (wspomniany rycerz lub księżniczka, lekarz, drwal itp.), ale także jest istotne dla dobrego samopoczucia aktora. Strój musi pasować nie tylko do roli, którą gra, ale także do niego samego. Jeżeli aktor źle się będzie czuł w kostiumie, nie mamy się co łudzić, że dobrze zagra rolę. Ogromnie ważną rolę spełnia tutaj także charakteryzacja. Należy zastanowić się nad tym, czy odpowiada nam aparycja aktora, czy chcieliśmy coś w niej zmienić- fryzurę, kolor oczu lub może wolelibyśmy aby aktor miał wąsy? Każdy z tych, jakby się wydawało detali ma ogromny wpływ na końcowy efekt filmu, jego wiarygodność i autentyczność.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, scenografia i kostiumy

Aktorzy

Dobór odpowiedniego aktora to klucz do sukcesu filmu reklamowego. Wyboru należy dokonać w zależności od tego, jaki produkt chcemy wypromować. Zastanów się na tym do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić, kto może być Twoim potencjalnym klientem, a następnie wybierz aktora, który odpowiada wizji. Reżyser jest odpowiedzialny za film promocyjny, dlatego też nie zawsze zgodzi się na na zatrudnienie kogoś z polecenia, lub znajomego zleceniodawcy. W tym aspekcie naprawdę warto zaufać reżyserowi, gdyż posiada on duże doświadczenie.

Najczęściej wybiera się aktorów, którzy pasują do ról, jednak doświadczeni reżyserzy świetnie radzą sobie z doborem na zasadzie kontrastu- uwodzicielkę gra przeciętnej urody kobieta, drwala chudy młodzieniec. U aktora najważniejsza jest charyzma, a doświadczony reżyser potrafi dostrzec potencjał i charyzmę  w potencjalnie niepasującym do roli aktorze.

Na planie filmowym reżyser powinien być oparciem dla aktora, jako jedyny może mu wydawać polecenia i sugerować zmiany sposobu zagrania roli. Nikt oprócz niego nie ma prawa ingerować w grę aktora. 

Ewentualne zastrzeżenia powinny trafić do reżysera, aby mógł je rozważyć i w razie konieczności przekazać osobiście aktorowi. Nie ma idealnej recepty na współpracę z aktorem, każdy jest inny. Jednemu będzie odpowiadało przekazywanie szczegółowych wskazówek, pomysłów i wizji, inny będzie wolał dojść do tego bardziej samodzielnie w oparciu o sugestie. Jeżeli aktor jest doświadczony współpraca z nim powinna przebiegać sprawniej niż z naturszczykiem, który będzie stremowany obecnością wielu osób na planie. W tym przypadku należy być podwójnie wyczulony, aby nikt z ekipy nie wyrażał swojego niezadowolenia, nie tylko słowami, ale też gestami czy spojrzeniami. Naturszczyk-amator będzie tym tak zestresowany, że już niczego nie uda się z niego wyciągnąć.

Jeżeli budżet produkcji filmowej nie jest duży zaangażowanie do roli amatora będzie sposobem na oszczędzenie pieniędzy, a co za tym idzie będziesz można ulokować je gdzie indziej. 

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, producent filmowy, aktorzy

Inscenizacja

Inscenizacja to niezwykle ważny element każde rodzaju filmu, także filmu reklamowego. Odpowiednio przygotowana wprowadza ład i harmonię podczas nagrywania ujęć, dodaje także pewności siebie aktorom i statystom. Inscenizacja filmowa to nic innego jak zaplanowanie rozmieszczenia postaci w obrębie kadru, tak aby wyglądały one dobrze i oddawały zamierzone emocje.

Zadaniem reżysera jest pokierowanie aktorami tak, aby wyglądali dobrze nie tylko na scenie, ale przede wszystkim  w obiektywie kamery. Często układ, który wygląda dobrze na planie filmowym w oku kamery prezentuje się źle, jest niepoprawnie skomponowany, a emocje bohaterów, ich ranga i ważność nie są odpowiednio podkreślone. Doświadczeni reżyserzy mogą eksperymentować z układami i łamać schematy.

Inscenizacja może być płaska (aktorzy poruszają się w ramach jednej, frontalnej płaszczyzny) lub głębinowa (gdzie do dyspozycji mają większość planu filmowego). Kolejnym ważnym aspektem przy planowaniu inscenizacji jest jej dynamika. Postaci mogą być w ruchu lub pozostać statycznymi i nie ruszać się ze swoich miejsc. Forma, którą wybierzesz jest zależna od efektu jaki chcesz osiągnąć. Przy reklamie samochodów, napoi energetycznych czy odzieży sportowej ruch jest wręcz wymagany. Inaczej sprawa ma się przy kampaniach społecznych i reklamach mających wprawić nas w nastrój zadymy- tutaj częściej wykorzystuje się sceny statyczne, gdzie aktorzy nie przemieszczają się po planie filmowym. Często też w przypadku nagrania statycznego scenografia jest mniej wymagająca.

Często stosowanym i bardzo wygodnym zabiegiem jest dzielenie inscenizacji na kilka stref, gdzie buduje się wyraźny podział przestrzeni miejsca akcji. Wszyscy aktorzy i statyści mogą być umieszczeni w jednym miejscu kadru, a w ramach rozwoju akcji odpowiednio zmieniać położenie. Nie warto jednak tworzyć wielu stref- dwie lub trzy wystarczą. Przy większej ilości łatwo się pogubić, szczególnie pracując z niedoświadczonymi aktorami czy duża grupą statystów.  Dużym ułatwieniem przy planowaniu ruchu aktorów jest użycie znaczników na podłodze, jeżeli nie ma takiej możliwości należy poprosić, aby aktor znalazł swój własny punk odniesienia. W przypadku kręcenia dubli będzie to niezwykle pomocne i pozwoli zaoszczędzić sporo czasu. Kiedy już znajdziemy się na planie filmowym zauważymy, że każda czynność, która wydaje nam się naturalna jest wykonywana za każdym razem inaczej. Inaczej wstajemy, inaczej chodzimy inaczej nawet odwracamy głowę, Te małe elementy mają niezwykle duży wpływ na sprawy przebieg realizacji ujęć filmowych.

Niezwykle ważnym elementem kompozycji całego filmu jest inscenizacja w ruchu- jest to ruch kamery lub aktora, który ma płynnie nakierować widza na ważny moment w filmie reklamowym czy też każdym innym. Można też wykorzystać w jednym momencie ruch i kamery i aktora. Umiejętnie połączona sekwencja da estetyczny i interesujący dla odbiorcy efekt. Pamiętajmy, że ludzkie oko poszukuje ruchu, przyciąga on nasz wzrok i wzbudza zainteresowanie. Wszystkie ruchy aktora w stosunku do kamery, partnera czy statysty powinny być przemyślane, zaplanowane i powinny mieć jakiś przekaz. Relacja między kochankami wygląda inaczej niż między pracownikiem, a pracodawcą czy też klientem, a kasjerką. Wszystkie ruchy jakie postacie wykonują względem siebie mają jakiś przekaz. Zbliżanie się świadczy o tworzeniu się jakiś więzi między bohaterami, oddalanie natomiast świadczy o przerwaniu relacji jaka ich łączyła, oznacza jakieś ?zakłócenie?. Każdy gest aktora ma znaczenie dla ostatecznego wyglądu filmu reklamowego.

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, filmowy, inscenizacja

Plan filmowy

Plan filmowy to odległość kamery od filmowanego obiektu , określony sposób kadrowania, użyty sprzęt itp. Miarą kadru jest człowiek i jego ułożenie względem otoczenia i ram kadru.

Plany możemy podzielić na:

- plan totalny/daleki: człowiek jest punktem, którego nie można zidentyfikować. Ten rodzaj planów używany jest do prezentacji plenerów: gór, prerii, mórz, oceanów. Najczęściej kręcony jest z góry (samolot, dron, filmowanie ze wzniesienia)

- plan ogólny: ludzka sylwetka jest dostrzegalna, ale nie jest głównym punktem kadru. Dobrze widoczne są mniejsze plenery i dekoracje (np. ujęcie gospodarstwa, farmy, dworca)

- plan pełny: fragment planu ogólnego na którym dominuje człowiek. Jest on dobrze widoczny w kadrze, znajduje praktycznie na całej wysokości kadru.

- plan amerykański: ukazuje postać od kolan w górę, często stosowany przy scenach dialogowych

- plan średni: cięcie postaci następuje poniżej bioder

- plan bliski: pokazuje postać od pasa w górę, postać dominuje w kadrze

- zbliżenie: w kadrze znajduje się jedynie twarz  aktora (lub inny obiekt). Można dostrzec mimikę postaci lub detale innego obiektu

- detal: forma zbliżenia, gdzie uwagę przykuwa konkretny, mały element widoczny w całej ramie kadru

- makro: pokazanie detalu często niedostrzegalnego ludzkim okiem

Wybór odpowiedniego planu filmowego to kolejny ważny element mający bardzo duży wpływ na efekt końcowy naszego filmu. Trzeba zastanowić się co i jak chcemy pokazać, jakie chcemy wzbudzić emocję w widzach. W przypadku filmu reklamowego najważniejszy jest rodzaj produktu czy usługi. W reklamie dla biura podróży świetnie sprawdzi się plan totalny, lub daleki, ale już przy reklamie piwa lub innego napoju lepiej postawić na plan pełny i detale (np. kroplę, która spływa po ściance).

Agencja Reklamowa ARS NOMINEM Kraków, Warszawa, film reklamowy, film instruktażowy, film korporacyjny, film reklama, film promocyjny, tani film reklamowy, film promocyjny polska, film promocyjny szkoły, film promocyjny miasta, producent, plan filmowy